Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Läs- och skrivinlärning – utveckling, hinder och åtgärder II
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Läs- och skrivinlärning – utveckling, hinder och åtgärder II
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Läs- och skrivinlärning – utveckling, hinder och...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Läs- och skrivinlärning...
  3. Litteraturlista

Läs- och skrivinlärning – utveckling, hinder och åtgärder II
7,5 hp

Kurskod: SLU05L

Beslut: Fastställd i nämnden 2008-04-21. Giltig från och med 2008-08-25. Ersätts av: SLU06L - Läs- och skrivinlärning – utveckling, hinder och åtgärder II.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Svenska (SVA)

Utbildningsområde: Humanistiska området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Written Language Acquisition - Development, Obstacles and Accommodation part II

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Druid–Glentow, Birgit (2006), Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter. Metodisk handbok. Stockholm: Natur och Kultur (287 s).

  • Fridolfsson, Inger (2008), Grunderna i läs- och skrivinlärning. Lund: Studentlitteratur (284 s).

  • Trageton, Arne (2005), Att skriva sig till läsning - IKT i förskola och skola. Liber (199 s).

  • Aktuella tidskriftsartiklar m.m. säljs som kompendier eller utlånas via institutionen.

  • Valbar litteratur:.

  • Clay, Marie M (1993), Reading recovery: A guidebook for teachers in training. Portsmouth, NH: Heinemann (112 s).

  • Leimar, Ulrika (1976), Läsning på talets grund: Läsinlärning som bygger på barnets eget språk. Lund: LiberLäromedel (149 s).

  • Lundberg, Ingvar (2007), Bornholmsmodellen. Vägen till läsning: Språklekar i förskoleklass. Stockholm: Natur och Kultur (111 s).

  • Witting, Maja (2001), Metod för läs- och skrivinlärning. Solna: Ekelund (140 s).

  • samt valbar litteratur beroende på val av fördjupning.

Kortadress: www.hkr.se/kslu05l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025