Läs- och skrivinlärning – utveckling, hinder och åtgärder II
7,5 hp
Kurskod: SLU05L
Beslut: Fastställd i nämnden 2008-04-21. Giltig från och med 2008-08-25. Ersätts av: SLU06L - Läs- och skrivinlärning – utveckling, hinder och åtgärder II.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Svenska (SVA)
Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Written Language Acquisition - Development, Obstacles and Accommodation part II
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Druid–Glentow, Birgit (2006), Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter. Metodisk handbok. Stockholm: Natur och Kultur (287 s).
-
Fridolfsson, Inger (2008), Grunderna i läs- och skrivinlärning. Lund: Studentlitteratur (284 s).
-
Trageton, Arne (2005), Att skriva sig till läsning - IKT i förskola och skola. Liber (199 s).
-
Aktuella tidskriftsartiklar m.m. säljs som kompendier eller utlånas via institutionen.
-
Valbar litteratur:.
-
Clay, Marie M (1993), Reading recovery: A guidebook for teachers in training. Portsmouth, NH: Heinemann (112 s).
-
Leimar, Ulrika (1976), Läsning på talets grund: Läsinlärning som bygger på barnets eget språk. Lund: LiberLäromedel (149 s).
-
Lundberg, Ingvar (2007), Bornholmsmodellen. Vägen till läsning: Språklekar i förskoleklass. Stockholm: Natur och Kultur (111 s).
-
Witting, Maja (2001), Metod för läs- och skrivinlärning. Solna: Ekelund (140 s).
-
samt valbar litteratur beroende på val av fördjupning.